Hoppa till innehåll
Denna sida är ett samarbete med BARONS

Nytänkande skjortmärket: ”Vi tar upp kampen mot jättarna i branschen”

Redaktionen

Vi lever i en tid då hållbarhet, kvalité och enkelhet är de viktigaste parametrarna när det gäller våra val av kläder. Ingenting kan vara mer passé än slit-och-släng-produkter som styrs av trender och ska konsumeras snabbt. Det gäller speciellt mannens formella garderob – kostym, skjorta och skor – där tidlös design A och O. Något som finansmannen Joachim Latocha anammade när han startade Barons.

Skjortmärket Barons grundades av entreprenören Joachim Latocha 2016 och har precis lanserats i Sverige. Ambitionen har från starten varit tydlig – att skapa den perfekta business-skjortan. Joachim berättar:

– Jag fick idén till Barons under en jobbresa i Shanghai. Ombord på ett tåg efter en lång arbetsdag i 30 graders värme blev det uppenbart för mig att det skiljer oerhört mycket i kvalité från skjorta till skjorta. Vissa kan hålla formen efter en tuff dag på jobbet, men de allra flesta gör det inte.

Bortsett från att Joachim använde skjortor varje dag i sitt jobb på Deloitte, var han inte så insatt i modeindustrin. Därför var klivet till att starta Barons inte självklart till en början, men när idén väl hade fötts fanns ingen återvändo. Joachim ställde upp i danska Dragons Den (Løvens hule) där han blev erbjuden 15 miljoner – men sa nej. Han bestämde sig istället för att köra på själv.

Det tar tid att skapa en klassiker

För ett klädmärke är just vita skjortor en verklig utmaning. Det kan tyckas vara ett enkelt plagg som aldrig förändras i sin design men material, passform och detaljer är grundläggande delar som måste vara hundraprocentiga. Dessutom – allt syns på en vit skjorta. Veck och skrynklor, en sned söm eller en fläck. Inget går obemärkt förbi.

– Vi tillbringade två år med att flyga runt om i världen, besöka tygleverantörer och fabriker och prata med personer i branschen för att utveckla den första Barons-skjortan. Det kan låta galet att spendera så lång tid på att utveckla en enda skjorta i en bransch som normalt producerar nya modeller och färger flera gånger om året, förklarar Joachim.

”Barons är inget modemärke”

Barons varumärke är väldigt enkelt att förstå – tidlösa skjortor som utstrålar kvalitet och gediget hantverk.

Joachim Latocha, CEO Barons

– Barons är inget modemärke, därför kommer vi inte ha massa olika modeller som byts ut varje säsong. Det här tycker vi är de viktigaste modellerna som passar de allra flesta killar och sammanhang.  Vi utvecklar det finaste och mjukaste skjorttyget utan att kompromissa med skjortans livslängd, berättar Joachim och fortsätter:

– Jag kan helt enkelt inte föreställa mig annat än att använda den bästa bomullen till våra skjortor. Det är hela grunden. När du tar på dig en skjorta som efter en timme känns obekväm beror det på att det är dålig bomull.

Joachim har fått lära sig mycket under arbetet med Barons men något han har med sig från finansbranschen är siffror, budgetering och prissättning. Han har därför tagit fram en prismodell som skiljer sig från vad vi är vana att se. Grunden till det är att Joachim tröttnade på att många andra kvalitetskjortor är överprisade, vilket främst har att göra med alla mellanhänder och inte med skjortan i sig. Prismodellen bygger på att man får skjortorna till bättre priser desto fler man köper. Anledningen? Sådana köp sparar in på både frakt, hantering och transaktioner – något han vill att kunderna ska få ta del av. För att dra ner på kostnaden skapade han därför denna unika ”direct -to-consumer”-modell. 

Barons fyra skjortmodeller

Sortimentet består av fyra olika skjortmodeller som är tillverkade i Pima ELS-bomull från San Joaquin Valley i Kalifornien, vilken odlas under de mest optimala förhållandena. ELS betyder att fibrerna i bomullen är extra långa (Extra Long Staple) och skapar ett tyg som är mer hållbart och känns lättare. De har även gemensamt att de är näst intill strykfria och har genomtänkta detaljer som vävda etiketter, extra stark tråd i knapphålen och en krage som består av sju tygstycken i olika lager och tjocklekar. Här har inget lämnats åt slumpen.

Barons har även stort hållbarhetsfokus i sin produktion. Varje komponent i skjortorna – tyg, knappar, tråd och lining är Oeko Tex 100-certifierad (inga skadliga kemikalier används) och SteP-certifierad (miljövänlig produktion, optimala hälso- och säkerhetsstandarder samt socialt ansvarsfulla arbetsförhållanden).

– Det bästa ett varumärke kan göra för miljön är att producera textilier som håller, och samtidigt uppmuntra konsumenterna att använda produkten så många gånger som möjligt. Det vår filosofi, avslutar Joachim.

Läs mer om Barons här!