icon
icon
Krönikor | Publicerad 9 april 2013 15.38

Tv är nya skivbacken

Glöm grävande i skivbackar efter okända låtar. Cafés musikkrönikör Victor Johansson förklarar hur vi numera upptäcker ny musik – och tar Icona Pop som ett av många exempel på svenska artister som gjort internationell succé på det viset.

* * *

Lena Dunham snortar omsorgsfullt upp det sista kokainet på toaletten innan hon rättar till det gula hustrumisshandlarlinnet, beger sig ut på dans­golvet och börjar dansa till Icona Pops I love it med armarna över huvudet och höfterna taktklöst från sida till sida.

Andra säsongen av HBO-serien Girls viger nästan en minut åt att låta sin huvudkaraktär sjunga med i den svenska duons pophit.

Med synthar som slirar likt en illa trimmad Yamaha DT och en sång med tonläget hos tonårsdottern precis när hon slår igen sovrums­dörren växte I love it från P3-angelägenhet till amerikanskt anthem över en natt.

Och Icona Pop var inte ensamma. I höstas fick Rebecca & Fiona sitt första USA-break med två låtar i Gossip girl och Robyn nådde hipster-Amerikas hjärtan när nämnda Lena Dunham dansade ensam till Dancing on my own i första säsongen av Girls.

På många sätt är tv-serien den nya skivbacken. Spotify lanserade förvisso nyligen sin discovery-tjänst, där man ska bort från slentrianlyssnandet och navigera sig fram till ny musik på ett enklare vis, men streamjätten har inte nått hela vägen än. Just nu är det nog främst 35-åriga män med axelremsväskor, bröderna Rongedal-glasögon och drömmen om att hitta sin alldeles egna indieprinsessa i den där bipolära bibliotekarien från Bagarmossen som lägger tid på att botanisera bland bortglömda tolvor eller nysläppta mp3:or.

För oss andra har tv-serien blivit källan till att upptäcka nya favoritband. De senaste årens kanske främsta exempel är finalscenen av The Sopranos, där Journeys Don’t stop believin’ gick från bortglömd 80-talslåt till världshit spelad överallt från pjäxklädd afterski till stek­vänlig nattklubb.

Sen har det bara fortsatt. Ta säsongsfinalen av Californication, där Hank Moody tar Porschen med trasig framlykta och kör i väg i solnedgången till tonerna av Rolling Stones You can’t always get what you want. Eller när Don Draper i ett försök att förstå den samtid han känner sig så alienerad från sätter på The Beatles Tomorrow never knows.

Eller min favorit: danska Oh Land i Girls. Tack vare serien blev den anonyma sångerskan ett av årets genombrott med sin pophit White nights. En låt som annars hade för­passats till en bortglömd, dansk bakgård ihop med Olsen Brothers Fly on the wings of love och den skalliga mannen i Aqua.

Victor Johansson 

Annons

Kommentera

Kommentera inlägget

*

Annons