Skip to content

Cafés stora modepris 2011 till Our Legacy

Patrik Hedlund

Lågmälda snitt och sobra färger i allt från linneskjortor till vaxade jackor. Det har blivit hög tid att dela ut vårt prestigepris – titeln Årets designers – till männen bakom Our Legacy: Christopher Nying, Jockum Hallin och Richardos Klaren. Text: Björn af Kleen.  Foto: Tomas Falmer. För fyra år sedan fick Our Legacy Cafés pris … Continued

Lågmälda snitt och sobra färger i allt från linneskjortor till vaxade jackor. Det har blivit hög tid att dela ut vårt prestigepris – titeln Årets designers – till männen bakom Our Legacy: Christopher Nying, Jockum Hallin och Richardos Klaren. Text: Björn af Kleen.  Foto: Tomas Falmer.

För fyra år sedan fick Our Legacy Cafés pris som årets nykomling. Då träffade jag Jockum Hallin och Christopher Nying i en liten lokal långt bort på Rörstrandsgatan i Stockholm. Our Legacy var ett ungt märke med växtvärk. Det var två smålänningar som tröttnat på svarta stretchjeans från Hedi Slimane och drömde om en renare och mer klassisk siluett. För första gången hade de tidigare den sommaren besökt en branschmässa i Paris och var på väg att uppfylla sitt första mål: att skapa en hel kollektion.

Bara fyra somrar senare säljs Our Legacy i 220 butiker runtom i världen. I specialiserade men inflytelserika affärer som Manchesters Oi Polloi och San Franciscos Unionmade Goods. Men också i klassiska varuhus som amerikanska Barneys och Londons Liberty.

Our Legacy har blivit vuxet. Men sam­tidigt bevarat något av sin pojkaktiga oskuld. När Jockum Hallin ska karaktärisera Our Legacy liknar han märket vid en konstnär som under många år levt fattigt men som nu börjat tjäna sina första pengar. Kanske investerat i ett par ordentliga snörskor. En kavaj. Det är en väldigt typisk Our Legacy-historia. Grundarna har alltid varit förtjusta i detta slags fiktioner. Herrmodets små äventyrsberättelser.

I butiken Welcome på Sibyllegatan på Östermalm, som Our Legacy delar med Très Bien Shop, frågar jag när Jockum Hallin och Christopher Nying anade att märket skulle få en internationell spridning.

– Redan första gången som vi ställde ut på en mässa i Paris kom det fram representanter från ganska kända internationella butiker och berättade att Our Legacy hade något som de hade letat efter och saknat i sitt utbud. Då insåg vi rätt omedelbart att vi inte skulle grotta ned oss i Stockholm. I dag jobbar vi supertätt med Odin i New York, som har tre butiker på Manhattan och är tongivande. Vi var över där och byggde en butik i butiken. Vi säljer bra på Västkusten i USA också, i Los Angeles och San Francisco, trots att våra kläder är ganska varma, säger Jockum Hallin.

Den första kavajen som man lyckades få att sitta bra var en brytpunkt i designprocessen. Ett examensbetyg. Our Legacy sträckte på sig och gick ut i världen.

– Det var en lång kamp. Men för två år sedan satt den som den skulle. Då kändes det plötsligt mer på riktigt. Det är så lätt att det går fel på vägen. Vi har gått om flera varumärken eftersom vi har haft tur med produktionen – och hittat rätt fabriker i Portugal från början som vi stannat kvar hos, och därför alltid kunnat leverera kläderna i tid. Sådant inger förtroende hos butikerna. Det handlar mycket om det. Man kan göra hur coola kläder som helst, men kommer
de inte är det kört, säger Christopher Nying.

Duon är just hemkommen från branschmässan Pitti Uomo i Florens där man delat paviljong med bland annat skjortmärket Gitman Bros Vintage och Engineered Garments.

– Det finns ett antal varumärken som det uppstår ett slags symbios med i butikerna. Som APC – vi hänger på samma ställen i hela världen. Our Legacy är i regel lite billigare än de riktigt exklusiva varumärkena. Dries van Noten till exempel. Lyckas man hamna bredvid honom i butikerna tänker folk: Det här är bra grejer. Och dessutom till ett överkomligt pris, säger Jockum Hallin.

Strävar ni efter att uppgå i den dyrare gruppen på sikt?
– På en svensk marknad kan man inte ta hur mycket som helst för en skjorta eller ett par chinos. 1 100, som vi tar för en skjorta, är många gånger smärtgränsen här hemma. Ett visst svenskt märke dubblar stundtals sina priser utomlands. Vi har ungefär samma priser överallt. Och håller kvar i det.

Blir ni aldrig trötta på Our Legacy-killen? På reor kan man få en känsla av att han är klonad i 500 exemplar.
– Njae, det finns också något skönt i att lyckas tilltala en viss målgrupp. Sen är det också kul att se hur den här killen utvecklas. Många kanske uppfattar khakibyxor och skjorta som en gjord look och känner ett behov av att gå vidare. Vi har börjat splitta upp kollektionen lite – nu till hösten har vi en svartare, mer gråskalig del, som är lite mer artistisk vid sidan om den tvättade doku­mentära kollektionen. Med den svartare looken har vi fått nya kunder i bland annat några belgiska butiker. En svart linneskjorta var det bäst säljande plagget i höstas, och det sade ganska mycket eftersom den stod ut lite från den vanliga looken. Vi börjar också få till bättre och bättre kostymer. I den meningen har Our Legacy-killen utvecklats: han vill ha en bredare garderob och är lite mer uppklädd än för fyra-fem år sedan.

Har ni övervägt att producera tjejkläder?
– Det är en daglig diskussion här nästan. Det finns delade meningar om huruvida vi ska göra det och hur det isåfall skulle göras. Det är absolut en kittlande tanke eftersom dammarknaden är så mycket större. Ska man växa till ett jättestort varumärke måste man nästan göra dam. Men som kille har man ibland ett slags drömbild om hur man vill att tjejer ska klä sig, som kan vara ganska långt ifrån hur tjejer verkligen vill klä sig.


I höstens kollektion – Impressions – tar Our Legacy fasta på en färgsättning i svart och grått.

Det är roligt att betrakta Jockum Hallin och Christopher Nying. De ser ut som två sidor av Our Legacy. Där Hallin är blond och nyrakad med Rolex och vit t-shirt är Nying mörk och långhårig, i sin flickväns pappas målarskjorta under fladdrig bomulls­rock. Christopher Nying ritar kläderna. Jockum Hallin ser till att det kokar ned till en sammanhållen kollektion. De visar nästkommande vår: en tvådelad pyjamaskostym med lös kavaj och byxor med resår i midjan. En rak svart Mao-kavaj med glänsande knappar. Båda ur märkets mellansegment, där ytterplagg lånar detaljer från skjortor och vice versa. Kläder som det går att vara avslappnad men ändå uppklädd i.

– En kostym behöver inte längre ha pressveck och dubbla slag. Det här är nästan som en tracksuit fast elegant. Jag har alltid pyjamasbyxor på mig hemma.

Och körde Adidasbyxor på 90-talet. De här grejerna bottnar i mig själv även om jag inte kommer använda allt som jag ritar, säger Cristopher Nying.

Är ni rädda för att bli för stora. Ett nytt Gant?
– Jag tror – i en positiv mening – att vi är för ängsliga, säger Jockum Hallin. Vi vill inte ditåt. Vi vill givetvis sälja mer och ha en bredare publik. Men vi kommer aldrig ha en sådan tydlig estetik. För ett varumärke som Gant finns en färdig mall. För kampanjen, för kollektionen. Inget ont i det. Men det
är inget vi vill göra.

Jag frågar om duon fått gåshud när de sett någon cool kille i deras kläder. De skrattar, skruvar lite på sig och säger sig ha svårt att minnas någon specifik person. Jag påpekar att Andres Lokko gifte sig i Our Legacy.

– Det är tungt, säger Jockum Hallin. Ljusgrå kostym. Sådana grejer är underbara. Vi hade Eric Clapton här i butiken. Han kom in och köpte en skjorta. Han hade Visvim-sneakers och strosade runt helt ensam. Han köpte en klassisk oxfordskjorta i candystripe. Han var cool.

********************************

OUR LEGACY
Grundat år: 2005 (varumärket), 2007 (aktiebolaget).
Antal anställda: Tio stycken.
Omsättning 2011: Cirka 25 miljoner kr.
Antal butiker i världen: 220 stycken (märket säljs totalt i 27 länder).
Om höstens kollektion: Den heter Impressions, där Our Legacy tar en ny riktning mot en färgskala i svart och grått. Här finns ytterplagg i vaxad bomull, tröjor i alpacka- och  kashmirblandning och okonstruerade blazers i kokad ull.
Se mer på: Ourlegacy.se.

Nyhetsbrev

Varje vecka skickar Cafés redaktion ut de senaste, roligaste och vassaste artiklarna från sajten så du alltid håller dig uppdaterad.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.