icon
icon
Nyheter | Publicerad 15 februari 2013 13.42

En helt ny läsupplevelse

I dag fredag lanseras det första iPad-numret av Café, Sveriges ledande mode- och livsstilsmagasin för män.

– Vi har främst ställt oss två frågor i utvecklingen av ”iPad-Café”, säger Cafés chefredaktör Jens Stenberg. Vad i papperstidningen kan göras ännu bättre med hjälp av plattans tekniska möjligheter? Och hur gör vi läsningen, inte minst av Cafés långa intervjuer och reportagetexter, lika skön i plattan som på papper? Jag tycker att vi har lyckats besvara båda frågorna i premiärnumret.

Ett bra exempel på hur plattans tekniska möjligheter kan förbättra innehållet är Cafés modesidor, menar Jens Stenberg.

– Nu kan visa kläderna vi tipsar om ännu mer i detalj, det är bara att klicka, zooma och verkligen syna plaggen i sömmarna.

Två ledord i utvecklingen av Cafés iPad-utgåva har varit tydlighet och enkelhet.

– Det är lätt att ”gå vilse” i många iPad-tidningar, säger Jens Stenberg. Vi har verkligen fokuserat på att göra iPad-Café intuitiv – lätt och logisk att läsa, bläddra och hitta i.

Cafés iPad-utgåva ger läsarna allt innehåll i papperstidningen, men helt redesignat för iPad, samt bonusmaterial och rörligt innehåll.

– Tiden då det gick att släppa PDF:er av tidningssidor är förbi, säger Jens Stenberg. Både läsarna och annonsörerna kräver mycket mer än så, och det med all rätt. Allt i Cafés iPad-utgåva har ritats om specifikt för plattan och vårt filmade innehåll tar vara på iPadens möjligheter och ger läsarna något extra. I premiärnumret berättar exempelvis Cafés modechef Daniel Lindström om sina personliga favoriter i vår lista över vårens 100 bästa modeköp.

Ett lösnummer av Café för iPad kostar 45 kronor, att jämföra med 59 kronor för ett lösnummer av papperstidningen. Man kan även prenumerera på Cafés digitala utgåva, samt provläsa 20 sidor ur tidningen gratis innan köp. Bland annonsörerna i premiärnumret av Café för iPad finns Filippa K och Reebok, de senare med flera rörliga annonser.

Första numret av Café för iPad släpps i App Store fredagen den 15 februari.

Annons

7 Kommentarer

Kommentera inlägget

*

Annons